Sverigedemokraterna har länge varit ett av de politiska partier som har varit bäst på marknadsföring! Detta trots att det egentligen inte borde vara så, massmedia i Sverige stödjer knappast Sverigedemokraterna men ändå basunerar man ut motståndet mot minsta lilla kampanj Sverigedemokraterna kör ut som förstasidesnyhet över hela Sverige.
Igår morse tryckte Sverigedemokraterna upp sin senaste kampanj på Östermalmstorgs T-banestation i Stockholm. Hade det stannat där, på en av de minsta T-banestationerna som jag aldrig har satt min fot på, så hade jag inte alls vetat om det men nu har kampanjen spridit sig i så gott som alla svenska dagstidningar, bloggar och på sociala medier.
Jag är nästan helt säker på att det här var tanken när Åkesson och de övriga i ledningen för Sverigedemokraterna klubbade igenom att annonsera på en av Stockholms mindre T-banestationer. Man visste att den lilla kampanjen skulle sprida sig till hela Sverige.
Jag vet inte alls vad Sverigedemokraterna har betalat Clear Channel och Stockholms Lokaltrafik för affischerna på Östermalmstorg, men jag är helt säker på att det är mycket mindre än det virala värdet på kampanjen!
Jo, visst lyckas SD med marknadsföringen, men måhända finns ett samband med att budskapet är så enkelt. Övriga partier måste klara ut nyanserna och logiken.