Det har skrivits och talats en hel del om det nya copyrightdirektivet från EU, jag behandlar det ur ett skapande perspektiv.
Piraterna seglar med Bryssel som mål var refrängen jag sjöng i en massa mp3-spelare sommaren 2009. Jag trodde att jag skulle kunna fira 10-årsjubileet av en av mina mest framgångsrika låtar på ett annat sätt än att åter igen börja jobba politiskt.
Artikel 11 och 13 i upphovsrättsdirektivet är det mest oigenomtänkta jag har hört talas om. Kortfattat så handlar Artikel 11 om att sociala medier ska börja betala licenser för att få sprida upphovsrättsskyddat material. Artikel 13 handlar om att man ska filtrera och blockera när en användare försöker ladda upp nånting som är upphovsrättsligt skyddat och inte täcks av licensen som det talas om i artikel 11.
Det är en självklarhet för mig som kulturskapare att JAG betalar alla nödvändiga licenser för att använda upphovsrättsskyddat material när jag skapar. Betalar jag licensen, eller använder material med fria licenser (t.ex Creative Commons), så har jag också rätten att sprida de verk jag skapar enligt licensvillkoren.
Enligt det nya upphovsrättsdirektivet måste jag fortfarande ha alla nödvändiga tillstånd för att använda upphovsrättsskyddat material i mina verk. Det man lägger till är att även de tjänster där jag publicerar verken ska ha de nödvändiga tillstånden.
Går copyrightdirektivet igenom så blir Facebook, YouTube, Twitter och andra internettjänster där jag publicerar mitt material också skyldiga att ha tillstånden och betala licenser för det material jag använder eller filtrera bort och hindra mig från att ladda upp upphovsrättsskyddat material.
Så länge jag väljer att spela på akustiska instrument i mina låtar, filma, fotografera och skriva allt material själv så tror jag att publiceringen och licenser inte är några stora problem. Då kan jag ge de sociala medierna tillstånd att publicera mina verk och allt är grönt.
Det är 2019 och verkligheten ser inte ut så.
Idag använder så gott som alla kulturskapare någon form av material där upphovsrätten innehas av någon annan.
I en videoproduktion kan upphovsrätten innehas av många olika upphovsrättsinnehavare, alla med olika licenser.
Bakgrundsmusiken är skriven av en person, inspelad av någon annan. Ljudeffekterna är inspelade av en tredje och videomaterialet är filmat av fyra olika personer. Det innebär att i den videoproduktion jag tog som exempel finns det minst åtta upphovsrättsinnehavare!
Det stora problemet jag ser med copyrightdirektivet är att de sociala medierna får kravet att inneha licenser för allt material som publiceras. I praktiken är det omöjligt.
Kravet på licenser måste ligga på den som skapar och laddar upp materialet!
Kan inte de sociala medierna bara skaffa licenserna?
Ok, jag använder YouTube som ett exempel. Den som tror att YouTube kommer att klara att inneha alla licenser kan börja med att titta på listan över de bolag jag använder material från och publicerar på bl.a YouTube.
- Envato
- Storyblocks
- Epidemic Sound
- Roland Cloud
- Splice
- Noiiz
- EastWest
- Toontrack
- Native Instruments
Det var nio olika företag som bara jag använder licensierade tjänster och produkter från minst en gång per vecka.
Några av de företagen säljer också ett antal produkter som jag inte använder och då inte har licenser för. Hur kan någon tro att Facebook eller YouTube ska ha koll på licenser för alla produkter från bara dessa företag?
Lägger vi också till Creative Commons-licenserna, som det inte finns något riktigt register över, så går ekvationen att bolagen bakom de sociala medierna ska klara att följa lagarna verkligen inte ihop. Ingen annan än den som har producerat kan helt säkert veta om man följer en CC-licens eller inte.
Jag vet att jag ger mig in i debatten sent, tyvärr har jag förstått först nu hur illa upphovsrättsdirektivet faktiskt är. Jag har inte trott att det skulle kunna hindra kultur som har alla nödvändiga tillstånd.
Vill du veta mer om copyrightdirektivet och de problem det kommer att skapa? Här är några länkar och en väldigt bra video!
- Copyrightdirektivet på Wikipedia
- Nej, EU-lobbyn får inte tysta internet (Debattartikel i Aftonbladet)
- Emanuel Karlsten (Svensk journalist)
Jag tycker följande: Vill EU verkligen införa lagstiftningen som föreslagits så bör licenskontrollen gå igenom branscherna själva. Det vill säga, är branschen intresserad av att ha ett filter så får branschen producera ett eget filter, alla felaktiga avslag mot filtret bör behandlas skyndsamt (säg inom tre dygn), alla som är intresserade av att skydda sig mot upphovsrättsbrott via detta filter är skyldiga att förse det med material, sidägaren ska inte vara skyldig om något upphovsrättsbaserat slinker igenom filtret (de som genererat filtret är de som gjort fel).